Wednesday, March 9, 2011

BAHASA REMAJA KINI

Sedang berjalan-jalan mencari makanan, saya terdengar perbualan beberapa orang pelajar. Antara dialog yang mereka sembangkan seperti ini.


                            SI A  :  Aku geram betulla kat Minah tu. Kerek semacam.
                            SI B  :  Minah mana pulak ni.
                            SI A  :  Budak kelas kitalah. Bajet bangus sangatla. Aku geram je.
                            SI B  :   SI ..................... tu ke??
                            SI A  :  Yela.Sapa lagi kalau bukan dia.
Mungkin mereka tidak perasan kehadiran saya di situ. Dalam kerancakan mereka berbual saya dapat mendengar bahasa yang mereka gunakan. Perkataan "kerek" dan juga "bajet" merupakan perkataan yang sering digunakan oleh remaja masa kini. Kita sering kali dapat melihat remaja masa kini yang kreatif dalam membina perkataan baharu. Namun perkataan yang mereka cipta boleh merosakkan bahasa Melayu sendiri.

No comments:

Post a Comment