Friday, January 14, 2011

Puisi Seindah Kata

Puisi..oh...Puisi..
Banyak-banyak puisi yang paling saya suka semestinya pantun sebab...pantun ni mudah digubah dan dicipta.
Namun saya bukanlah pencipta pantun yang baik tp indah tu tetap ada. Walaupun pantun ini pendek sahaja namun boleh menyampaikan maksud hati dengan mudah.

Arak-arak kelapa puan,
Tidak puan kelapa bali,
Harap-harap padamu tuan,
Tidak tuan siapa lagi.

Mudah dan ringkas namun menyampaikan maksud tersurat. Berkata tentang indahnya puisi teringat satu peristiwa. Ada hati nak jadi penyelamat keadaan namun rasa-rasanya memburukkan keadaan. Waktu tu kawan baik saya, Syaya (bukan nama sebenar)  merajuk dengan buah hatinya, Haikal (bukan nama sebenar).ehem..Saya pun dengan rajinnya mencipta pantun-pantun agar kawan baik saya ni lembut hati. Pantun tu saya beri pada si Haikal  dan selepas tu si Haikal ni bolehla beri pada Si Syasya pujaan hati. Entah macam mana saya boleh tersilap hantar mesej kepada kawan baik saya tu. Mula-mula Syasya pandang dan tersenyum-senyum saya rasa hairan. Hati mula rasa tak sedap. Bila dia kata "ce tengok inbox ko" saya dah menjerit. Aduhai...

1 comment: