Saturday, February 26, 2011

INDAHNYA KALAU TERSENYUM

Mendengar bait-bait lirik lagu Senyum nyanyian Malique berduet dengan Najwa membuat orang ramai pasti tersenyum. Antara rangkap lirik yang paling saya suka ialah:

"Cantik dalam cantik dengar sini kalau cantik senyum, cantik mesti  cantik lagi"

Mungkin liriknya melanggar hukum tatabahasa tetapi mesej yang disampaikan memberikan makna yang tersendiri. Seseorang akan menjadi manis dan semakin cantik jika senyuman menghiasi bibirnya.

Saya suka melihat petugas yang bertugas menjaga kaunter. Terdapat pelbagai ragam dan mimik muka yang dapat dilihat di muka mereka. Saya pernah pergi ke sebuah kedai. Melihat juru jual yang menjaga kaunter saya memuji kecantikan yang ada padanya tapi saya merasa sedikit kekurangan. Juru jual ini tidak mengukirkan senyuman. Mukanya masam sahaja seperti kata orang muka cuka. Apalah salahnya memberi senyuman kepada pelanggan yang datang. Senyum itukan sedekah. Mungkin mahal baginya untuk memberikan senyuman. Apabila saya ingin membayar barang-barang yang dibeli dan melepmparkan senyuman kepadanya, mukanya tetap begitu. Tiada sepalit pun senyuman di bibirnya.

No comments:

Post a Comment