Thursday, February 24, 2011

PUKUL ANAK SINDIR MENANTU

Tajuk ini tidaklah bermaksud seoarang ibu mertua memukul anaknya tetapi hanya merupakan peribahasa yang menunjukkan seseorang memberi nasihat atau memarahi orang yang rapat dengannya untuk tujuan memberi sindiran kepada orang lain seperti seorang mertua yang memarahi anaknya sedangkan bertujuan untuk menyindir si Menantu. Mungkin bagi sesetangah situasi cara ini merupakan terbaik untuk menegur seseorang tetapi bagi sesetangah orang mungkin boleh terasa hati. Mungkin ayat yang digunakan oleh orang itu terlalu keras atau menujukkan ayat sindiran. Ada satu peristiwa sewaktu saya pergi menghadiri kenduri, saya melihat sekumpulan remaja sedang berbual dengan rakan-rakannya. Bukan niat untuk mencuri dengar tetapi kata-kata mereka menarik perhatian saya. Saya mendengar seorang dari mereka memarahi rakannya tetapi yang saya pelik rakan yang dimarahi itu bermuka selamba sahaja. Apabila seorang rakan yang lain pula berkata barulah saya paham.
 "Kalau nak marah aku tak payahlah nak sindir-sindir aku."
Akhirnya barulah saya paham rupa-rupanya rakannya itu menyindir rakannya. Saya dapat melihat betapa merahnya muka rakan yang disindir tadi. Rakannya yang menyindir itu hanya berdiam sahaja. Apabila rakannya pergi barulah rakan yang menyindir itu bertkata-kata.
"Janji pukul berapa datangnya entah pukul berapa. Geram aku".
Bagi saya hal ini seharusnya dibawa berbincang dan menyatakan secara elok. Mungkin rakannya itu terlampau marah jadi menggunakan pendekatan pukul anak sindir menantu.

No comments:

Post a Comment